Testowanie . Jak i po co testować rozwiązania?

„Przed wprowadzeniem na rynek nowego produktu/usługi warto sprawdzić reakcję konsumentów i w zależności od ich opinii poczynić stosowne korekty albo samego produktu, albo sposobu jego promocji.”

Susan Briggs

Testowanie – po co?

Testowanie, bo o tym będzie kolejny artykuł, pewnie każdemu kojarzy się z czynnościami, które mają na celu sprawdzić funkcjonalność produktów, oprogramowania, reklam i wiele innych. Tak jak już wspomniałem na początku, testowanie jest to czynność, która zbiera informacje na temat danego produktu, rozwiązania. Informacje te to nie tylko same pozytywne aspekty rozwiązania, ale również te negatywne. Dla producenta pozytywne nie mają zbyt dużego znaczenia, większe znaczenie mają te elementy, które podczas testowania wśród odbiorców – nie zdały egzaminu. Dlaczego tak jest? Moim zdaniem to przede wszystkim dwa aspekty:

  1. Testowanie pozwala nam wyłapać błędy projektowe przed wdrożeniem produkcji seryjnej na rynek – co wpływa przede wszystkim na zaoszczędzenie znacznych ilości pieniędzy. Część osób może tutaj powiedzieć, że testowanie też kosztuje i zajmuje dużo czasu. Zgadzam się z tym, jednak prowadząc testy nie wprowadzimy na rynek produktu, który po paru dniach będziemy musieli wycofać, poprawić i ponownie go wypuścić. W tej sytuacji stracimy wiele więcej czasu oraz pieniędzy, i za tym idzie drugi aspekt.
  2. Utarta dobrego wizerunku wprowadzając na rynek produkty wadliwe, niespełniające oczekiwań odbiorców – narzekających na nasz produkt, na pewno na tym nie zyskamy, jedynie stracimy.

Pierwszy aspekt odpowiada za część finansową (materialną), natomiast drugi na nasz ciężko wypracowany wizerunek. Tracąc pieniądze oraz wizerunek stajemy się coraz słabszym graczem na rynku, co może doprowadzić w pewny momencie do tego, że niestety przegramy wyścig o klienta. Dlatego warto pamiętać o testowaniu.

Co i jak testujemy?

Wbrew pozorom testowanie to nie strata czasu, lecz bardzo efektywna część projektowania. Zatem nasuwa się pytanie co możemy testować?:

  1. Funkcjonalność produktu
  2. Oprogramowanie
  3. Wygląd zewnętrzny (wyprofilowanie)
  4. Promocję danego produktu
  5. Usługę
  6. Pomysł

I wiele więcej, lista mogłaby być na kolejne kilka stron. Tak naprawę to od nas samych zależy, co potrzebujemy przetestować. Więc jak to zrobić? Jest wiele sposobów, możemy zatrudnić firmy testujące, wykorzystać internet, jednak najskuteczniejszą formą według mnie jest stworzenie prototypu danego rozwiązania i przekazanie go naszej grupie docelowej na okres próbny. Po tym czasie otrzymujemy od danych „testerów” feedback, przez co widzimy jaki odbiór ma nasz produkt wśród użytkowników. Dodatkowo dużym plusem jest również to, że osoby które nie są związane w żaden sposób z produktem dają świeże spojrzenie, co wpływa na rzetelną opinię. Przez to otrzymany feedback jest wiarygodny oraz daje nam olbrzymią bazę na temat tego co należy pozostawić, a co wyrzucić całkowicie lub poprawić. W późniejszym etapie (po ukończeniu fazy testu) koniecznym jest wprowadzenie korekt oraz udoskonalenie naszego rozwiązania w oparciu o informację zwrotną. Jednak należy pamiętać, aby nie ulegać wszystkim sugestiom, należy wybrać najbardziej newralgiczne. Po wprowadzeniu zmian produkt poddajemy kolejnemu testowaniu, przez co otrzymujemy kolejny feedback. I ta iteracja powinna być wykonana tyle razy, aby informacja zwrotna była pozytywna. Wtedy możemy mówić o tym, że nasz produkt jest gotowy do wdrożenia.

Podsumowując testowanie będzie niezbędnym elementem projektowania do momentu, kiedy będą tworzone nowe rozwiązania. Zwróćmy uwagę, że faza testowania jest wszędzie np. sezon w F1 zaczyna się podczas fazy testowej, czyli można powiedzieć podczas zakończenia sezonu poprzedniego. Wszystko po to, aby już w fazie testowej  wyeliminować jak największą liczbę pomyłek, usterek na tym etapie, aby później móc się cieszyć ze zwycięstw. Każdy z nas jest człowiekiem i ma prawo się pomylić, jednak najistotniejszym jest, aby te pomyłki wyłapywać na jak najwcześniejszym etapie.

Category: InneKonsultacjePrzemyśleniaWarsztaty

Tags:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *