Rozmowa kluczem do sukcesu

„Nikogo do niczego nie namawiam. Zresztą nie mam konta na Facebooku. Dopiero w tamtym roku kupiłem sobie maca, a osiem miesięcy temu nauczyłem się wysyłać e-maile. Nie interesują mnie pozorne relacje, pozór kontaktów i samozachwyt, że jesteśmy en vogue, trendy, w głównym nurcie. Nie jesteśmy. Jesteśmy w dupie. Jeśli pani nie usiądzie i nie będzie mogła porozmawiać ze swoimi bliskimi normalnie, to jest pani w dupie, za przeproszeniem. I siedem tysięcy znajomych na Facebooku nic tu nie pomoże.”

Robert Więckiewicz

Czy wyobrażacie sobie realizowanie projektu bez rozmowy?

Pewnie jak większość osób – nie. Komunikacja jest umiejętnością naturalną i niezbędną w życiu codziennym. Rozmowa daje nam możliwość nawiązania pozytywnego kontaktu z innymi osobami, jak i pomaga w wielu sprawach – czyli jest swoistą wizytówką każdej osoby. Prowadząc szkolenia, warsztaty zauważyłem, że mimo, iż komunikacja jest z nami od samych narodzin, ludzie i tak mają dość duże problemy z przekazywaniem informacji, bądź też popełniają wiele błędów. Dodatkowo widać po uczestnikach, że lepiej pracuje sięz osobami, z którymi prościej się dogadać i od których w jasny i zrozumiały sposób otrzymamy istotne dla nas informacje. Jednak zwróćmy uwagę na brak umiejętności komunikacji.

Wyobraźmy sobie sytuację – jesteśmy członkiem zespołu, który pracuje nad dużym projektem. Cały zespół nie może się ze sobą spotykać codziennie, każdy ma wyznaczone zadania, pracuje osobno, ale musi zostawić krótką informacje z rzeczami które zrobił, co mu zostało do zrobienia, czego potrzebuje i jaki to ma wpływ na cały projekt np. używając sticky notes`ów przyklejając je na ścianę. I teraz najważniejsze, wiele osób zostawia informację, która dla niego jest jasna, natomiast niekoniecznie dla odbiorcy. Będąc autorem przekazu zwracamy uwagę na informacje, które dla nas są ważne i każdy kieruje się tym, aby czegoś nie zapomnieć, bądź zapisuje rzeczy bez jasnego opisu (stosujemy skróty myślowe). Patrząc na to oczami odbiorcy, który musi się domyślać co autor miał na myśli, bywa to dość ciężkie, a zarazem ryzykowne. Istnieje takie ryzyko, że podczas domyślania się, odbiorca naszą myśl zrozumie całkowicie inaczej, przez co może dochodzić do konfliktów w zespole oraz niejasności w dalszych etapach projektu – co może doprowadzić do poniesienia porażki. W tym momencie może nasunąć się pytanie: czemu tak się dzieje?

  • Otóż pierwszym czynnikiem, który uważam, że ma znaczący wpływ na komunikowanie się jest brak empatii. Empatia w relacjach ludzkich ma znaczący wpływ. Myśląc tylko i wyłącznie o sobie, bądź nie zwracając uwagi na jasność przekazu, możemy doprowadzić do rozerwania zespołu. W tym przypadku bardzo duże znaczenie ma również umiejętność słuchania. Podczas pracy z ludźmi tak naprawdę jesteśmy w stanie wiele się o nich dowiedzieć np. czego oczekują, w jaki sposób najłatwiej im zrozumieć przekazywaną informację. Najważniejszym jednak w całym procesie słuchania jest to, żeby chcieć zrozumieć punkt widzenia drugiej osoby – nie tylko swój.
  • Drugim czynnikiem jest brak jasnego przekazu. Tutaj należy się zastanowić, czemu taka sytuacja ma miejsce? Co tak naprawdę wpływa na to? Normalnym jest, że ludzie w XXI wieku mniej się komunikują poprzez rozmowy face to face. Większość swojego czasu poświęcają na komunikację w mediach społecznościowych. Rozmowa poprzez komunikatory jest dużo prostsza od tej rzeczywistej. Patrząc na dzisiejsze realia, tak naprawdę stajemy się uzależnieni od smartfonów, gadżetów, powoduje to przede wszystkim ciągłe uciekanie do świata wirtualnego, zamykamy się i tam jesteśmy sobą. Podczas codziennych czynności wykonujemy zdjęcia, wysyłamy je i tak wygląda nasza komunikacja, jednak kiedy mamy opisać daną sytuację robi się problem. Potwierdzeniem tego jest chociażby fakt, że podczas warsztatów da się zauważyć, że większość osób czuje się wyśmienicie w sieci, jednak jak mają przedstawić swoje prace czy zaprezentować otrzymane wyniki, mają z tym dość duże problemy. Niełatwo jest porzucić od razu wszystkie nasze nawyki związane z komunikacją w sieci, jednak starajmy się wykorzystywać momenty, w których możemy porozmawiać, na pewno w późniejszym etapie to pomoże.

„Korzystaj z każdej okazji do ćwiczenia umiejętności porozumiewania się aby, kiedy nadarzy się sposobność, mieć dar, styl, wyrazistość, przejrzystość i emocje do wpływania na innych ludzi.”

Jim Rohn

Wracając do kluczowego problemu: czy da się realizować projekty bez komunikacji? Jasno można odpowiedzieć, że nie. Współdziałanie oparte jest na komunikowaniu się oraz wymianie doświadczeń, bez rozmowy nie jest to możliwe. Wiele produktów czy usług powstało i osiągnęło sukces właśnie poprzez rozmowę.

Category: Design ThinkingInnePrzemyślenia

Tags:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *