Relacje, czyli właściwie po co one są?

Relacje, czyli co to tak naprawdę?

Coraz częściej osoby pracujące, rozwijające swoją karierę, stawiają bardzo duży nacisk na relacje międzyludzkie. Patrząc na pryzmat czasu coraz częściej przeważają relacje zawodowe, a nie te prywatne. Człowiek coraz więcej czasu poświęca na realizację swoich celów, co przyczynia się do zmiany jego relacji między bliskimi osobami. Jednak czy wyobrażaliście sobie kiedyś życie bez relacji między innymi osobami? A właściwie po co one są w życiu zawodowym? I czy warto nawiązywać relacje z innymi?

Patrząc na życie innych osób zauważyć można, że codziennie każdy z nas wchodzi w relacje z inną osobą. Wychodząc do szkoły, pracy, restauracji i w każde inne miejsce gdzie są ludzie nie możemy uciec od relacji. Jednak dzisiaj skupimy się przede wszystkim na relacjach tych bardziej zawodowych.
Ze względu na to, że coraz więcej czasu poświęcamy na rozwój kariery, rozwój osobisty mamy coraz większe możliwości wchodzenia w relacje międzyludzkie. W tym momencie właściwym byłoby stwierdzenie, że dzięki relacjom rozwijamy się. Tak to prawda, ponieważ relacje to przede wszystkim wymiana doświadczeń, przez co zdobywamy dodatkową wiedzę na dany temat. To dzięki wymianie informacji, rozmów, debat czy wielu innym formą komunikowania się wchodzimy w relację z innymi osobami. Wyobraźmy sobie sytuację, w której to prowadzimy firmę. Tutaj nasuwa się proste pytanie czy bylibyśmy w stanie prowadzić firmę bez rozbudowywania swoich relacji z pracownikami, klientami, dostawcami czy osobami zaangażowanymi w rozwój naszej firmy. Ja uważam, że nie i zaraz opiszę dlaczego. Podczas analizy pewnych zachowań, które wpływają na rozwój firmy doszedłem do pięciu, moim zdaniem najważniejszych spostrzeżeń, a mianowicie:

  1. Bez kontaktów – brak klientów.
  2. Bez wymiany doświadczeń – brak możliwości rozwoju.
  3. Bez współpracy – brak nowym rozwiązań.
  4. Bez zespołu – brak interdyscyplinarności.
  5. Bez nowych osób – brak świeżości.

Podsumowanie

Relacje dają nam możliwość kontaktu z innymi osobami, dzięki czemu jesteśmy w stanie przekazać najważniejsze informacje o naszej działalności. Kontaktując się z innymi osobami jesteśmy w stanie poprzez rozmowę sprzedać usługi, które oferuje nasza firma. Dodatkowo podczas różnego typu spotkań biznesowych, kongresów i wielu innych form rozmowy z firmami, możemy wchodzić z nimi w interakcję i pozyskiwać potencjalnych klientów, co jest najważniejszym podczas prowadzenia działalności gospodarczej. Mając super produkt, a nie mając na niego klientów, niestety nie zarobimy nic. Jak już wcześniej zauważyliśmy, że rozwój to przede wszystkim wymiana doświadczeń. Tak więc nie bylibyśmy w stanie rozwijać siebie, czy firm bez szkoleń, różnego typu spotkań, gdzie moglibyśmy podzielić się naszą wiedzą z innymi osobami. Bardzo często podczas wymiany doświadczeń okazuje się, że inne osoby miały już podobny problem i sobie z nim poradziły. Istnieje więc możliwość szybszego pokonania problemu, poprzez wymianę doświadczeń. Nowe rozwiązania bardzo często powstają przy współpracy podmiotów gospodarczych np. z ośrodkami badawczymi. Przez co nieuniknione jest nawiązywanie nowych form współpracy z innymi podmiotami. Dzięki nawiązaniu takiej współpracy zarówno jedna jak i druga strona mają korzyści, wynikające przede wszystkim z możliwości wykorzystania urządzeń badawczych (bez możliwości ich kupowania), natomiast Uczelnie mogą otrzymywać badania zlecone, staże i wiele innych form takiej współpracy. Bardzo często teraz można zauważyć różnego typu klastry, co daje możliwość współpracy. Obecnie, aby stworzyć rozwiązanie, które ma odpowiadać na potrzeby, czy problemy innych osób, musi zostać stworzony interdyscyplinarny zespół projektowy. Interdyscyplinarność daje możliwość spojrzenia na dane problem z różnych perspektyw. Jednak praca zespołu oparta jest na relacjach. Bardzo często w firmach nowo powstałe zespoły są poddawane różnego typu integracji, czy to przez wyjazdy, szkolenia czy jakieś gry plenerowe. Pozwala to na zgranie zespołu oraz poznanie się nawzajem. Wszystko po to, aby relacje pomiędzy członkami zespołu były jak najlepsze. Dodatkowo bardzo często w czasie projektu musimy zasięgnąć po nowe osoby, które wcześniej nie miały nic wspólnego z projektem, po to aby dać nowe siły, nowe pomysły. Jednak każda z takich osób też musi się zaaklimatyzować w nowym środowisku. Prowadzi to przede wszystkim do utworzenia sieci pozytywnych relacji pomiędzy innymi uczestnikami projektu.

Jak więc widzimy relacje są wszędzie i nie jesteśmy w stanie bez nich osiągnąć żadnego sukcesu, czy to prywatnego czy zawodowego. Patrząc na całość, każda z osób musi nauczyć się współpracować z innymi osobami, jest to konieczne do jakiejkolwiek interakcji z innymi osobami.

Category: Design ThinkingInne

Tags:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *