Szybko, tanio i niechlujnie, czyli o prototypowaniu

Prototypowanie

Prototypowanie jest to jedna z bardzo często wykorzystywanych wizualnych technik analitycznych. Wykorzystywane jest do potwierdzenia zaspokojenia potrzeb odbiorców poprzez kilkukrotną iterację wykorzystując do tego model 3D, 2D czy nawet stworzenie sytuacji, która odzwierciedla środowisko, w którym dany produkt/usługa będzie na co dzień. Prototypowanie jest podstawą do stworzenia gotowego produktu, poprzez ocenę różnych opcji projektowych i wybraniu najlepszego.

W czym tkwi skuteczność prototypowania?

Przede wszystkim w szybkości dostarczenia gotowego produktu do środowiska odbiorcy. Prototyp będzie odzwierciedlał funkcjonalność produktu, dzięki czemu możliwe będzie zidentyfikowanie co tak naprawdę w danym produkcie musi zostać, a co należy poprawić czy usunąć. Dodatkowo warto zauważyć, że prototypowanie daje możliwość znalezienia złych założeń na bardzo wczesnym etapie wdrażania, czy też produkcji – co może wpłynąć znacząco na zaoszczędzenie pieniędzy oraz czasu.

4 etap Design Thinking, czyli JAK?

Prototypowanie swoje miejsce znajduje w procesie Design Thinking. Jest to czwarty etap, który ma za zadanie przedstawić pełną funkcjonalność założeń, które zostały wypracowane na wcześniejszych etapach całego procesu. Podczas czwartego etapu musimy wiedzieć co tak naprawdę chcemy sprawdzić. Istotnym jest także żeby prototyp był stworzony tak, aby w najprostszy możliwy sposób mówił sam za siebie. Stworzenie prototypu powinno opierać się o prostotę oraz wykorzystanie tanich materiałów w tym: klej, papier, tektura, nożyczki itp. Wszystko po to, aby prototyp, który może być całkowicie zmieniony – nie był drogi. Dzięki prototypowaniu jesteśmy w stanie dużo szybciej osiągnąć założone efekty. Prototypy możemy podzielić na 3 rodzaje:

  • Prototypy 2D – (storyboard, schemat, moodboard) czyli tak naprawdę scenopis obrazkowy, który przedstawia funkcjonalność prototypów za pomocą obrazków, tekstów, zdjęć. Dzięki zastosowaniu prototypowania 2D możemy przedstawić działanie, całą funkcjonalność oraz rozmieszczenie. Natomiast w przypadku tego rodzaju prototypów bardzo ważna jest kolejność elementów, które razem tworzą rozwiązanie.
  • Prototypy 3D – (makiety przestrzenne, mock-up, druk 3D) – polega to na stworzeniu rzeczywistego modelu danego rozwiązania np. poprzez wydruk, czy też wykorzystanie dostępnych materiałów. Ten rodzaj prototypowania jest bardzo często wykorzystywany w przypadku rozwiązań produktów. W tym przypadku jesteśmy w stanie pokazać wielkość, rozmieszczenie oraz zależność pomiędzy elementami.
  • Odgrywanie scenek – (role-playing, storytelling) – stosowanie prototypów w postaci odgrywania scenek ułatwia pokazanie jak korzysta się z danego produktu oraz czy interakcja odbiorcy z produktem jest taka jak sobie założyliśmy na początku.

Prototypowaniu można poddawać każdy pomysł, natomiast nie należy przywiązywać do prototypów wiele czasu, najlepiej wykonywać je szybko i nie skupiając się na ich wyglądzie końcowym. Bardzo ważnym jest improwizowanie oraz kreatywność.

Podsumowanie

Prototypy są przede wszystkim wizualnym przedstawieniem końcowego rozwiązania. Daje to możliwość sprawdzenia funkcjonalności na bardzo wczesnym etapie, co wpływa na znaczne obniżenie kosztów. Wykorzystanie prototypów pozwala na swobodne wyrażanie swoich opinii, co daje możliwość zebrania cennego feedback`u.

„Czas poświęcony na stworzenie prototypu – pozwoli na osiągnięcie szybciej rezultatów.”

Category: Design ThinkingInne

Tags:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *