Metody badawcze wykorzystywane w Design Thinking

Metody badawcze

Metodologia Design Thinking opiera się przede wszystkim o odczucia i doświadczenia drugiej osoby. Tak więc polega na obserwowaniu, słuchaniu, analizowaniu zachowań i wielu innych elementów. Dzięki tej metodologii odkrywamy nowe możliwości, a nie potwierdzamy oczywistości. Korzystając z DT na pewno będziemy wykorzystywać podstawowe metody badawcze. Natomiast musimy pamiętać o tym, że każdy projekt charakteryzuje się innym podejściem i inną specyfiką. Musimy mieć na uwadze to, aby odpowiednio dobrać metodę do projektu. Poniżej przedstawione zostały najczęściej używane metody badawcze:

  1. Wywiady z użytkownikami – projektując w myśl Design Thinking tworzymy swoje rozwiązania dla użytkowników. Najważniejszym w takim razie dla projektantów jest zrozumienie potrzeb odbiorców. Poprzez prowadzone wywiady możemy zrozumieć potrzeby, zachowania oraz wartości, które wpływają na wybór przy zakupie, a także sposób użytkowania danego produktu. W tym przypadku ważnym jest, aby określić grupę docelową – dla kogo będziemy projektować i tworzyć rozwiązanie, pomoże nam to w odpowiednim kreowaniu rozmowy. W tym momencie możemy brać pod uwagę osoby, które korzystają z podobnych rozwiązań, a także ważne jest, aby poznać opinie innych osób. Tę metodę warto stosować w momencie, kiedy chcemy poznać podstawowe potrzeby użytkowników. Najlepiej stosować ją na samym początku projektu, co znacząco ułatwi nam pracę w późniejszych etapach, a także może wpłynąć na ukierunkowanie procesu projektowego.

  2. Wywiady z ekspertami – przy takim wyborze wywiadu, przede wszystkim musimy poznać środowisko, w którym znajduje się nasze wyzwanie projektowe. Istotnym jest poznać właściwe osoby, instytucje czy też organizacje, które od lat są w danym otoczeniu i znają problemy, z którymi możemy się napotkać. Jest to bardzo szybki sposób na zdobycie wielu bardzo cennych informacji na podejmowany temat. Eksperci przeważnie mają swoje spostrzeżenia i wiele uwag oraz wypracowanych rozwiązań, co może być kluczem do sukcesu, a na pewno dobrym kompendium wiedzy do podejmowanych działań projektowych. Takie wywiady są bardzo pomocne w początkowych etapach projektowania. Bardzo dużą zaletą tej metody jest szybkość zrozumienia problemu nad którym zamierzamy, bądź już pracujemy.

  3. Obserwacje – bardzo często u ludzi można zauważyć pewną zależność, że jedno mówią, a co innego robią. Często jest to wynikiem braku zrozumienia, źle dobranych pytań, a także braku zaufania i nie zawsze druga osoba chce nam mówić o pewnych kwestiach, nic dziwnego. Dlatego też istotnym jest obserwować faktyczne zachowania osób w ich naturalnym środowisku. Poprzez wywiady możemy poznać wartości czy też przekonania, natomiast obserwacje pokazują zachowania przy codziennych czynnościach. W tym przypadku warto zwrócić uwagę na gestykulację, mimikę twarzy, sposób poruszania się. Istotnym jest w przypadku kiedy projektujemy np. aplikację na smartphone, aby zwrócić uwagę jak osoby wykorzystują smartphon na co dzień. Obserwacje bardzo często można wykorzystywać w momencie, kiedy chcemy bliżej poznać potrzeby i zachowania naszych docelowych odbiorców.

  4. Doświadczenia poznawcze – inaczej możemy nazwać tę metodę obserwacją partycypacyjną. W przypadku tego rodzaju obserwacji jesteśmy w stanie dosłownie „wejść w buty” drugiej osoby i odczuć to samo co dana osoba. Poprzez takie podejście poznajemy nowe doświadczenia, możemy zrozumieć motywację oraz poznać myśli i uczucia, które towarzyszą użytkownikom w danym momencie. Wyobraźmy sobie, że projektujemy produkt dla osób niepełnosprawnych. Podczas takiego procesu możemy zastosować różne elementy ( poruszać się za pomocą wózka inwalidzkiego ), pozwoli nam to funkcjonować przez określony czas dokładnie tak samo jak osoby, które muszą z tym żyć na co dzień. Dzięki temu zrozumiemy wiele innych czynników, których jako osoby pełnosprawne nie bylibyśmy w stanie sobie nawet wyobrazić. Ten rodzaj jest idealny do zrozumienia życia naszej grupy docelowej i pozwoli nam poczuć głęboką empatię.

  5. Analogie otoczenia – nasze wyzwanie projektowe możemy zobaczyć z kilku perspektyw. W tym przypadku warto zwrócić uwagę na aktywność, pracę zawodową, zachowanie i wiele innych czynników, które sami jesteśmy w stanie sobie przyjąć za te właściwe w danym procesie projektowym. Przykładem może być projektowanie aplikacji związanej z używaniem smartphonów, możemy tutaj spojrzeć na korzystanie z telefonów w różnych miejscach – sklepie, domu, aptece i wielu innych, przez co będziemy mieli szerszy pogląd na dane zagadnienie projektowe. Zastosowanie tej metody pozwala na uzupełnienie naszych obserwacji, wywiadów elementami z zupełnie innej perspektywy.

Innymi dodatkowymi, a jednak często stosowanymi metodami są:

  1. Pamiętniki – brzmi dość prywatnie, jednak wbrew pozorom nie chodzi tutaj o czytanie prywatnych zapisków. Polega to na tym, aby użytkownicy po całym dniu spisali swoje spostrzeżenia i myśli. Podczas całego dnia może ich spotkać wiele rzeczy, które mogą być cenną informacją. Najlepszym sposobem jest, aby taką notatkę sporządzić na koniec dnia, co da im możliwość na refleksję, a projektantom pozwoli na zrozumienie czy też poznanie myśli użytkowników. Ta metoda sprawdza się przede wszystkim w momencie, kiedy chcemy dowiedzieć się więcej o doświadczeniach użytkowników przez dłuższy okres czasu.

  2. Esej fotograficzny – w tym przypadku musimy sporządzić listę rzeczy lub doświadczeń, które użytkownik miałby sfotografować w ciągu swojego dnia. Musimy wcześniej poprosić o to naszego odbiorcę, przekazać mu listę i czekać na efekty. Jest to podobna metoda do poprzedniej, jednak tutaj otrzymujemy sfotografowany jeden dzień i możemy zobaczyć co dla użytkowników jest ważne i jak wygląda ich dzień. Bardzo przydatna metoda wykorzystywana często do porównywania doświadczeń, które towarzyszą danej grupie odbiorców.

  3. Mapa podróży – w tej metodzie użytkownicy tworzą mapę, na której zaznaczają miejsca związane z procesem projektowania. Nieodłącznym elementem jest również notatka, która zawiera informacje jak w danym miejscu się czuli, jak z danej sytuacji wybrnęli. Mapa podróży jest bardzo cenna podczas skomplikowanych systemów lub też w momencie, kiedy nasze rozwiązanie będzie składało się z wielu interakcji z użytkownikiem.

  4. Rodzaje kart – podczas wykorzystania tej metody musimy stworzyć serię kart ze słowami, bądź też ilustracjami, po czym użytkownicy muszą je ułożyć w kolejności od najbardziej dla nich interesujących czy też ważnych, do tych które najmniej dla nich są istotne. Ten rodzaj możemy wykorzystywać, aby zawęzić poszukiwania, bądź też skompresować nasze pomysły, jednym słowem skupić się na tych, które były najczęściej wybierane jako ważne.

  5. Obrazki prowokacyjne – do przeprowadzenia tego rodzaju metody potrzebujemy obrazków, mogą być z opisami, które będą w stanie wywołać skrajną reakcje naszego odbiorcy. Metoda ta często wykorzystywana jest po to, aby uzyskać feedback, który będzie przedstawiał dlaczego coś jest lubiane, a coś inne nie. Jest często stosowana przed tworzeniem prototypów po to, aby dowiedzieć się czy dana grafika, kolor i informacja będąca na naszym końcowym produkcje jest optymalna.

Podsumowanie będzie krótkie. Najlepszą drogą do rozwiązań projektowych jest tzw. hybryda. Co to znaczy? Połączenie dwóch, trzech metod, dzięki czemu nasze wybrane spostrzeżenia, niezdefiniowanie potrzeby/problemy, będą miały pokrycie z wielu perspektyw i w tym momencie zmniejszamy ryzyko, że coś jednak przeoczyliśmy.

Category: Design Thinking

Tags:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *