Definicja problemu – jak definiować problemy projektowe?

Definicja problemu jest jak cebula, kiedy zaczynamy zdejmować kolejne warstwy, napotykamy kolejne, aż dotrzemy do samego środka. Dopiero po zdjęciu wszystkich warstw mamy właściwie określony (zdefiniowany) problem.

Definicja problemu

Definicja problemu, jak pewnie się domyślacie, jest to określenie problemu projektowego, z którym będzie nam się trzeba zmierzyć podczas całego procesu. Jednak, aby móc dokonać analizy, a później definicji danego zagadnienia, musimy wiedzieć jak najwięcej o temacie, w którym będziemy rozwiązywać zaobserwowany problem. Przy definicji problemów warto na początku poświęcić czas na poznanie grupy docelowej naszego rozwiązania, co pozwoli na zmniejszenie ryzyka związanego z brakiem zrozumienia naszego produktu przez odbiorców. Poznanie grupy docelowej ma na celu zrozumienie ich codziennego funkcjonowania, tego jak wykorzystują dostępne narzędzia i co im jest potrzebne. Przez tego typu obserwacje, wywiady jesteśmy w stanie zebrać bardzo dużo cennych informacji dotyczących naszej grupy docelowej, dzięki czemu możemy przejść do syntezy tych informacji. Należy jednak pamiętać o tym, że zdefiniowanie problemu znacząco wpływa na kierunek poszukiwania rozwiązania. Po drugie – jeżeli zbyt szybko (źle) zdefiniujemy problem, to wypracowane rozwiązanie nie będzie trafiać do naszej grupy docelowej. Okaże się, że zainwestowany czas, pieniądze wydane na realizację projektu, energia zespołu nie dadzą nam odpowiedniego efektu, co doprowadzi do porażki całego projektu. Dlatego też tak istotne jest właściwe zdefiniowanie właściwego problemu. Jest to jeden z najważniejszych elementów prowadzących do osiągnięcia założonych celów oraz zakończenia projektu sukcesem. Jednak, aby to osiągnąć musimy pamiętać o kilku bardzo ważnych elementach:

  1. Poznać grupę docelową – to co już wspomniałem na początku, pozwoli w znacznym stopniu na prawidłowe określenie problemu, dzięki czemu możemy zaoszczędzić środki finansowe
    i czasowe.
  2. Przełamać ramy myślowe oraz nasze przyzwyczajenia – aby określić faktyczny problem, z którym mają do czynienia nasi odbiorcy. Musimy skupić się tylko i wyłącznie na potrzebach odbiorców, a nie na naszych. Każdy ma swoje przyzwyczajenia, dlatego musimy na chwile o nich zapomnieć. W przypadku ram myślowych jest podobnie, nie skupiajmy się na rozwiązaniach, które są (nie kopiujmy), lecz skupmy się na stworzeniu całkowicie nowego rozwiązania.
  3. Skupić się na znalezieniu faktycznego problemu, nie przechodzić od razu do tworzenia rozwiązań – większość z nas woli od razu pracować nad konkretnym rozwiązaniem, a nie zastanowić się czy to faktycznie jest ta główna potrzeba.

Gdzie tkwi w takim razie problem z definicją

„Kiedy zaczynasz rozwiązywać jakiś problem, pierwsze rozwiązania, na które wpadasz, są zwykle skomplikowane i większość ludzi na tym poprzestaje. Jeśli pójdziesz dalej, zżyjesz się z problemem i obierzesz cebulkę z kolejnych warstw, to często dojdziesz do wytwornych i prostych rozwiązań. Wielu ludzi nie poświęca czasu i energii na to, aby dotrzeć do tego miejsca. „

Słowa Steve Jobs`a mówią jasno o tym, że pierwsze rozwiązania zostają wdrożone, bo uważamy je za dobre. Później się okazuje, że jednak nasza sprzedaż nie wygląda tak jak założyliśmy na początku. Może to wynikać z faktu, że jednak nie obraliśmy „cebulki” do końca. Natomiast te rozwiązania, które poznamy, zobaczymy ich funkcjonalność oraz przetestujemy w środowisku odbiorcy z reguły są to rozwiązania proste, a dzięki temu uniwersalne. Dlatego też wiele produktów, które powstaje niestety kończy szybko swoją karierę, ponieważ nie ma odzwierciedlenia tego w sprzedaży. Czasem nie wystarczy dobry pomysł, często też potrzebne jest stworzenie całego środowiska. Tak również było w przypadku Thomasa Edisona, kiedy nie skupił się tylko na opatentowaniu żarówki. Poprzez analizę i obserwacje wiedział jak ludzie będą chcieli wykorzystać jego wynalazek, dlatego też stworzył dla niej całe środowisko.

Tak więc najważniejsze w definiowaniu problemów jest skupienie się nad tym, aby problem dotyczył naszych odbiorców, a nie nas. Przez właściwe zdefiniowanie problemów w znacznym stopniu przybliżamy się do opracowania pożądanego rozwiązania.

Category: Inne

Tags:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *